Smart.pr
Smart.pr
Smart.pr is een web-applicatie voor professioneel PR management. Ze combineren Nederlands meest volledige journalistendatabase met een slim adresboek, een uitgebreid en betrouwbaar verzendsysteem en een krachtige zoekmachine in nieuws. Dit doen ze al een tijdje, al ruim 10 jaar. En nu, met inmiddels duizenden dagelijkse gebruikers en talloze schermen, popups en knoppen, werd het tijd om het het uiterlijk aan te passen. Een grote maar mooie uitdaging, waar ik afgelopen twee jaar met ze aan heb gewerkt. En alsof dat niet genoeg was hebben we dit jaar ook de marketing website onder handen genomen.
Clever Design
Zoals bij veel ontwikkelaars van applicaties was grafisch design een tussenschakel in het proces. Dat wil zeggen dat er alleen iets ontworpen werd als er een aanleiding voor was, en de ontwerpen dienen puur als uitgangspunt voor de front-end developers. Dat lijkt in eerste instantie een efficiënte manier van werken, maar in werkelijkheid betekende dit dat zo goed als alle wijzigingen keer op keer via de designer moesten, de front-end developers daardoor op hun handen zaten en de product owner steeds moedelozer naar zijn agenda zat te staren. Dus naast dat we de applicatie op nieuw gingen vormgeven, wilden wij ook hiervoor een oplossing bedenken.
De oplossing was simpel, we bedenken een stijl met bepaalde regels, en de front-end developers moeten de nieuwe stijl zelf kunnen toepassen. Als Art Director heb ik al enige ervaring met het opstellen van richtlijnen voor klanten zonder grafische vormgeving achtergrond. Daardoor weet ik dat het bij dergelijke richtlijnen belangrijk is dat er een concept achter zit dat alles met elkaar verbindt. In het geval van Smart.pr werd dat Clever Design. Een principe dat voornamelijk bestaat uit logica en regels en zich wat minder richt op kleurcodes en iconen.
In de eerste maanden zijn we iedere nieuwe pagina en popup gaan bouwen op basis van het principe Clever Design. Ik ben in deze fase nauw betrokken gebleven om te kijken of de richtlijnen duidelijk genoeg bleken, of dat er nog zaken dienden te worden bijgeschaafd. Vervolgens zijn we een voor een de bestaande pagina’s gaan ombouwen. Met als resultaat dat de gehele applicatie er compleet vernieuwd uit ziet. Logischer. Samenhangender. Prettiger.
Marketing Website
De marketing website is voor potentieel nieuwe gebruikers. Dus vonden wij het dus belangrijk dat er een aantal zaken direct duidelijk waren. Allereerst moest met direct zien dat het gereedschap voor voor PR professionals is. Daarnaast moet het snel duidelijk zijn dat het gaat om een betaalde webapplicatie. En tot slot dat Smart.pr marktleider is in Nederland met betrouwbare software dat door een professioneel team wordt onderhouden en gebouwd.
De doelgroep bestaat dus voornamelijk uit mensen die de applicatie nog niet hebben gezien. Vandaar dat we veel van de unieke functionaliteiten die de applicatie in zich heeft vergelijken met alledaagse voorbeelden, soms zelfs een beetje ouderwetse toepassingen. Uiteraard is wel even in een kleurrijk jasje gegoten.