Take a Seat Please
Take a Seat Please
Het Nederlandse Take a Seat Please is een eigenzinnig en eerlijk meubelmerk met een duidelijke designfilosofie: Het produceren van hoogwaardig en uniek design, waarin sociale interactie centraal staat. Take a Seat Please wil een toevoeging voor de meubelbranche en de liefhebbers van design vormen. “Onnodig ingewikkelde verkoopkanalen met teveel tussenschakels zorgen ervoor dat stoelen onbetaalbaar worden. Wij brengen no-nonsense, handgemaakte eetkamerstoelen met een uniek design recht uit onze eigen fabriek. Leverbaar uit voorraad, stapelbaar en beschikbaar in een select aantal kleuren waardoor de stoel uitermate betaalbaar blijft.”
Visuele Identiteit
Voor Take a Seat Please ontwikkelde ik een visuele identiteit die bestaat uit een beeldmerk, typografische stijl en een campagne concept die zowel het eigenzinnige karakter als de hoog-waardige ontwerpen van het merk benadrukt. Take a Seat Please wil benaderbaar design zijn. Ik ben gaan ontwerpen vanuit het zitvlak van een stoel die uitnodigend leeg naar je toe staat gedraaid. Als beeldmerk heb ik uiteindelijk een omlijning van dit zitvlak gekozen in combinatie het schreefloos lettertype Futura. Een op eenvoudige geometrische vormen gebaseerd lettertype, met een vriendelijk en stijlvol karakter.
Campagne Concept 2018
Aan de basis van dit concept staat wat ik grafische fotografie noem. Door een witte achtergrond te combineren met een sterk contrast en hoger camerastandpunt kunnen we het grafisch karakter van de stoelen versterken (dit is tevens de hoek waarop het zitvlak in het logo is getekend). Door een achtergrond te gebruiken waarbij kleur, vorm en textuur ontbreken accentueren we juist de kleur, vorm en textuur van de stoel. Dit isolement zorgt voor een bepaalde rust bij de kijker, en geeft het ontwerp een bijna iconische waarde.
De directe benadering die de naam Take a Seat Please in zich heeft, wilden we doortrekken in de copy. Ga maar eens zitten, meer hoeven wij niet uit te leggen, de stoelen spreken voor zich. Met krachtige, eenvoudige en uitnodigende titels communiceren we deze kernwaarde.
De designer en zijn verhaal
Achter ieder ontwerp zit een verhaal. En wie kan dit verhaal nu beter vertellen dan de ontwerper zelf. In een reeks korte video's, ontwikkeld in samenwerking met de talentvolle filmmakers Generatie Alles, vertellen ontwerpers Lars Snellaars en Jan des Bouvrie waar de oorsprong ligt van hun ontwerpen. Ook horen we meer over het merk en de samenwerking van beide ontwerpers.